Nyt fra Økonomistyrelsen
Økonomistyrelsen - logo

Aktuelle nyheder

 

Ændringer i ansættelsesskabeloner vedrørende OK21

Udvidelse af AC-overenskomsten
 
Ved OK21 blev det aftalt, at Konstruktørforeningen, Ergoterapeutforeningen og Danske Fysioterapeuter optages som parter i Akademikeroverenskomsten. I forbindelse med implementeringen af denne ændring har Medarbejder- og Kompetencestyrelsen udarbejdet en skabelon til ansættelse af henholdsvis ergoterapeut, fysioterapeut eller bygningskonstruktør på Akademikeroverenskomsten. Samtidig vil de to skabeloner til henholdsvis fysioterapeut/ergoterapeut og bygningskonstruktør under CO10 ikke længere være tilgængelig i Statens HR.  
 
Lektor/seniorforsker på forfremmelsesprogram på universitetsområdet
 
Ved OK21 blev der aftalt et særligt tillæg for lektorer/seniorforskere på forfremmelsesprogram. I forbindelse med implementeringen af tillægget har Medarbejder- og Kompetencestyrelsen udarbejdet en skabelon til ansættelse af lektorer og seniorforskere, der ansættes på forfremmelsesprogrammet. I skabelonen angives det særlige tillæg samt de særlige ansættelsesvilkår, der knytter sig til ansættelsen. Fremadrettet vil der således være to skabeloner til ansættelse af lektorer og seniorforskere: 1) lektor eller seniorforsker og 2) lektor/seniorforsker på forfremmelsesprogram.  
 
Professor MSO på universitetsområdet
 
Ved OK21 blev der aftalt en udfasning af professor MSO-stillingsbetegnelsen på universitetsområdet. Det betyder, at det efter offentliggørelsen af den ny stillingsstruktur for universiteterne ikke længere er muligt at ansætte en professor MSO. Af samme årsag er skabelonen ikke længere tilgængelig i Statens HR for universitetsområdet.
 
 

Aktuelle opmærksomhedspunkter og fejlrettelser

Annullering af ventende ansatte kan kun godkendes af lokale administratorer  
 
Nogle gange er det nødvendigt at annullere en ventende ansat, fx hvis man har tastet en forkert startdato. Processen for at annullere er beskrevet i vejledningen ”Medarbejder oprettet med forkert startdato”, og den er i mange tilfælde delt op i, at man både skal annullere arbejdsrelationen og annullere den ventende ansatte.
Lige nu kan alle HR-medarbejdere uden problemer annullere og godkende annulleringen af arbejdsrelationen. Men når man når til den ventende ansatte, kan HR-medarbejderne kun oprette selve annulleringen. HR-medarbejderne kan ikke selv godkende annullering af ventende ansatte, så det er kun de kolleger, som er lokale administratorer, der kan godkende annulleringen. 
 
Vi er klar over, at det er til gene, at det ikke er alle HR-medarbejdere, der kan godkende annulleringer af ventende ansatte. Der arbejdes på en løsning, så både HR og lokale administratorer kan udføre disse godkendelser.   
 
Det vil sige, at processen ved annullering af ventende ansat lige nu ser således ud:  
Arbejdsrelation annulleres (udføres af HR) - annullering af arbejdsrelation godkendes (udføres af HR)
Ventende ansat annulleres (udføres af HR) - annullering af ventende ansat godkendes (kan kun udføres af lokal administrator)      
 
Fejl rettet på dokumentrecords
 
Der har været en fejl angående dokumentrecords, hvor det ikke har været muligt for Statens Administration at åbne dokumenter indsendt via dokumentrecords i HR Sag. Dette er nu rettet. Det betyder, at de bestillinger, der kræver brug af dokumentrecords fx ansættelse på løntilskud og fleksjob nu kan sendes via HR Sag og at det dermed ikke længere er nødvendigt at benytte lønportalen til dette.      
 
Fejl rettet på fejlhåndteringsmodulet  
 
Der har været en fejl på importen af integrationsfejl til fejlhåndteringsmodulet, som betød at fejl fra perioden den 6.-7. januar ikke kom ind i modulet. Fejlen blev rettet i torsdags, så eventuelle fejl fra perioden vil nu være at finde i modulet.
 
 

Opdaterede vejledninger med ny og kommende HR Sag funktionalitet

Med opdateringen af Statens HR den 15. december 2021 kom der en række yderligere funktionaliteter i HR Sag som muliggør, at HR kan taste mere information til Statens Administration direkte i Statens HR.
Dette gælder blandt andet muligheden for at bestille organisatoriske ændringer, hvor Statens Administration skal involveres (fx bestilling af nyt tjenestested), og muligheden for at sende visse typer af dokumenter til Statens Administration via dokumentrecords.
 
De nye funktionaliteter betyder, at flere af de nuværende blanketter i lønportalen ikke længere skal anvendes. Dele af funktionaliteten skal dog færdigudvikles. Organisatoriske ændringer kan bestilles, men ved eventuelt tilbageløb fra Statens Administration skal der i en kortere periode indsendes en ny serviceanmodning, hvis der skal foretages rettelser på den tidligere indsendte serviceanmodning.
 
 
Vi forventer at have løst dette i løbet af første kvartal 2022 og vil kommunikere herom i nyhedsbrevet.
 
Med henblik på at være klar til endelig ibrugtagning af de nye HR Sag funktionaliteter har vi allerede nu opdateret tre vejledninger, som beskriver de nye muligheder. Det gælder: Vejledning til felter i kompensation, Dokumenter til Statens administration og Organisatoriske ændringer i samarbejde med Statens Administration. Du kan tilgå vores vejledninger i linket nedenfor. 
 
Nedenfor kan du desuden se yderligere information om de kommende ændringer, i det materiale der har været vist på gå-hjem-møder om HR Sag. 
» Tilgå vejledninger
» Yderligere informationer om gå-hjem-møder
 
 

Gå hjem-møde: GDPR

Torsdag den 10. februar 2022 kl. 10-11 afholder Statens HR et gå hjem-møde vedrørende GDPR.     
 
På mødet vil vi gennemgå de vigtigste områder af GDPR og vise eksempler på hvordan du besvarer indsigtsanmodninger fra nuværende eller tidligere medarbejdere.
 
For at gøre mødet så relevant som muligt, vil vi bede jer om at indsende spørgsmål forud for mødet. Det gør I ved at en af jeres superbrugere eller lokaladministratorer opretter en supportsag via Serviceportalen af typen ”Spørgsmål” med følgende overskrift: ”Input til Gå hjem-møde om GDPR". Fristen for at indsende jeres input er fredag den 4. februar 2022.  
 
Mødet henvender sig til HR-medarbejdere samt lokaladministratorer. Mødet afholdes over Skype og er ikke obligatorisk. 
Vi har sendt invitationen til jeres driftsansvarlige. I kan henvende jer til denne, for at få invitationen videreformidlet.
 
 

Tema: Uddybning af opdatering af Statens HR i december 2021 - roller og rettigheder

Den 15. december 2021 blev Statens HR opdateret med en række forbedringer. I dette nyhedsbrev informeres om de gennemførte forbedringer vedrørende roller og rettigheder. En samlet oversigt over forbedringerne fremgår af uddybningen af opdateringen af Statens HR (se link nederst).
 
Rettighedsstyring på afdelingsniveau
 
Adgangen til medarbejderdata er tidligere blevet styret ved hjælp af et ansvarsområde (AOR), som gælder for en hel juridisk enhed. Nu er det dog muligt for lokaladministratorer at lave et ansvarsområde for en del af organisationen, der afgrænser hvilke data en HR medarbejder skal have adgang til.

Opdelingen sker ved at give HR-medarbejderen et ansvarsområde for en eller flere afdelinger, og HR-medarbejderen får hermed kun adgang til medarbejderdata i disse afdelinger.

Funktionaliteten kan være relevant for institutioner, som fx har behov for at adskille deres HR-administratorers adgang til bestemte dele af en institution, forvaltning eller lignende.
» Tilgå opdatering af Statens HR
 

Drift og support

 

Følg med i driftstatus

Driftstatus på Statens HR opdateres løbende med seneste nyt. 
» Se aktuel status
 
 

Få hjælp på hjemmesiden

På vores hjemmeside finder du alle systemvejledninger til Statens HR. Vejledningerne bliver løbende opdateret
» Se vejledninger
 
 

Stil spørgsmål og forslag i Serviceportalen

Udover at melde eventuelle fejl i Serviceportalen kan lokaladministratorer og superbrugere også stille spørgsmål og komme med forslag vedrørende Statens HR i Serviceportalen. Vær gerne så præcis som mulig og vedhæft eventuelt skærmdumps, der visuelt forklarer forslaget eller spørgsmålet. 
 
Husk at overstrege eller fjerne eventuelle personfølsomme data inden indsendelse. Dette gælder også, hvis der er uhensigtsmæssigheder i skabelonernes layout.
» Tilgå Serviceportalen