Nyt fra Økonomistyrelsen
Økonomistyrelsen - logo
19/12/2022

Aktuelt fra Statens Lønløsning

December 2022

Interviews om brugeroplevelsen af Statens Lønløsning har givet værdifulde indsigter

Kontoret Løn- og Pensionssystem har i oktober måned afholdt et kontorseminar over 2 dage, hvor formålet var at få en bedre forståelse af brugernes arbejdsprocesser og hvordan de oplever at applikationerne i SLS understøtter deres behov.
Interviewdeltagerne var brugeradministratorer, lønmedarbejdere og HR-medarbejdere fra Statens Administration, Stenhus Gymnasiefællesskab og Koncern-HR i Sundhedsministeriet.
 
 Du kan læse mere om det på Økonomistyrelsens hjemmeside:
» Interviews om brugeroplevelsen af Statens Lønløsning

Refusionsløsning klar til de første piloter

Den kommende refusionsløsning har til formål at gøre det nemmere at arbejde med refusionsanmeldelser og automatisere ansøgnings- og administrationsprocesserne.

Første release på refusionsløsningen forventes at blive frigivet inden juleferien. Løsningen tages i brug af et begrænset antal pilotkunder med henblik på at høste konkrete brugererfaringer.
 
Bettina, en af projektets Product Owners, arbejder tæt med både leverandør og slutbruger:
Løsningen udvikles efter Agile udviklingsprincipper, hvor vi i tæt samarbejde med leverandør og udvalgte slutbrugere, definerer og prioriterer kravene til løsningen.

Løsningen udvikles i såkaldte Sprints, som løber over 2 uger, og afsluttes efter en demo, hvor projektteamet sammen med udvalgte kunder har mulighed for at give feedback og definere nye krav til udviklerne.

Processen og den agile tilgang gør det dermed meget fleksibelt, og vi har samtidig kunderne tæt på projektet i hele udviklingsforløbet.
Næste release vil understøtte barsel og forventes frigivet og rullet ud til alle kunder i løbet af Q2-2023.

Vigtigt: Husk at godkende alle indberetninger i lønsystemet!

Udvikling og implementering af 2. godkender har været længe undervejs.
 
Nu er 1. implementeringsbølge omfattende:
Alle universiteter, Finansministeriets Koncern og Stenhus Gymnasium iværksat.
 
Med 2. godkenderfunktionen implementeret standses en lønudbetaling, hvis ikke alle indberetninger for en given medarbejder er godkendt. Til 1. lønkørsel i februar 2023 vil alle kunder til Statens Lønløsning blive omfattet af 2. godkender. Det er derfor ved at være sidste chance for at udarbejde og implementere arbejdsprocesser lokalt, der sikre at alle indberetninger godkendes i god tid forud for en lønkørsel.
 
Manglende godkendelse af en indberetning og deraf følgende standset løn vil få konsekvenser – læs mere herom på Økonomistyrelsens hjemmeside.
» 2. godkenderfunktion på oes.dk

Ledige stillinger i Kontoret for Løn- og Pensionssystemet

I Økonomistyrelsen udvikler og driver vi nogle af de store fællesadministrative systemer i staten, herunder systemerne i Statens Lønløsning. I kontoret for Løn- og Pensionssystemet, der består af to teams, er der i øjeblikket to ledige stillinger i både Udviklings- og Driftsteamet. Hjælp os med at sprede budskabet om de ledige stillinger, hvis du ligesom os synes, at vores arbejdsopgaver er relevante, udviklende og spændende.
 
Statens Løn er et lønsystem, der beregner løn og tjenestemandspension for ca. 90 mia. kr. årligt til omkring 400.000 personer. Vores kunder er 350 statslige og selvejende institutioner. Vi har 4.100 brugere, som anvender systemet.
 Link til stillingsoplagene:
» IT-medarbejder (frist 20/12/22)
» Løn- eller HR-medarbejder med kendskab til statslig løn (frist 20/12/22)
» Erfarne projektledere til et nyt IT-udviklingsprojekt (frist 08/01/2023)

Driftsinformation

Vil du vide mere om, hvornår Statens Lønløsning ikke er tilgængelig på grund af planlagt systemarbejde?
» Klik ind på Driftstatus