I 2022 har Økonomistyrelsen, for fjerde år i træk, gennemført en stor brugertilfredshedsundersøgelse. I alt har flere end 29.000 brugere besvaret undersøgelsen.
Brugertilfredshedsundersøgelsen udsendes en gang årligt og dækker over 11 digitale ydelser, 4 rådgivningsydelser, 62 e-læringskurser og 30 kursusgange.
Hvad angår Statens HR, så viser udviklingen i brugertilfredsheden fra 2021 til 2022 en stigning i den samlede tilfredshed fra 2,5 til 2,8 på en skala fra 1-5, hvor 5 er højest. I 2020 var resultatet 2,2. Statens HR ligger således i bunden sammenlignet med Økonomistyrelsen øvrige systemer, som samlet ligger på 3,5, men er på en støt stigende kurve.
Tilfredsheden med Statens HR er gået frem på alle punkter, med undtagelse af nyhedsbrev, som ligger på samme niveau som sidste år. Andelen af brugere, som er tilfredse eller meget tilfredse med systemet, er generelt steget fra 19 pct. til 31 pct. Ligesom andelen af brugere, som angiver, at de er tilfredse eller meget tilfredse med systemets brugervenlighed, er steget fra 17 pct. til 24 pct.
I undersøgelsen scorer Statens HR lavest på understøttelse af forretningsgange, workflows og brugervenlighed. I kommentarerne er det uddybet, at den lave score blandt andet drejer sig om utilfredshed med skabeloner, et ønske om bedre vejledninger, at der er brudte processer og at integrationerne bør forbedres.
Resultaterne vil blive inddraget i arbejdet med udmøntning af initiativer under roadmap 2023 samt blive drøftet i relevante brugergrupper i løbet af året. |