Nyt fra Økonomistyrelsen
Økonomistyrelsen - logo
21/02/2023

Nyhedsbrev fra Statens Lønløsning

Du vil i Nyhedsbrevet finde generel og overordnet information om Statens Lønløsning. Løninformationen, som der linkes til nedenfor, indeholder mere specifik og detaljeret løninformation, der er målrettet de lønmedarbejdere, hvis arbejdsopgaver er tæt knyttet til systemerne i Statens Lønløsning.

Hent seneste Løninformation

Løninformation fra seneste lønkørsel er nu klar.   
 
Løn fra denne kørsel er til disposition tirsdag d. 28. februar 2023.
 
» Gå til Løninformation nr. 04 fra LG 03/2023, 2. lønkørsel

Status vedrørende 2. godkender

2. godkender overgik til drift i alle institutioner, der anvender Statens Lønsystem og HR-Løn, ved den forrige lønkørsel. Langt størstedelen af institutionerne havde forud for lønkørslen godkendt alle deres indberetninger, men der var i alt 185 ikke-godkendte indberetninger fordelt på 113 personer og 21 institutioner. Ved ikke-godkendte indberetninger standses lønudbetalingen til den pågældende medarbejder.
 
En opfølgning i forhold til de ikke-godkendte indberetninger fra 1. lønkørsel i februar 2023 viser, at der 10 dage efter lønkørslen og dagen før næste lønkørsel fortsat er 53 ikke-godkendte indberetninger fordelt på 24 personer og 10 institutioner. Det skal i denne forbindelse understreges, at det er af afgørende betydning for den efterfølgende genopretning af lønnen, at eventuelle ikke-godkendte indberetninger godkendes hurtigst muligt og helst inden den efterfølgende lønkørsel.
 
I HR-Løn skal I være opmærksomme på, at indberetninger markeret som ”Fejl” behandles som ikke-godkendte indberetninger. En ”fejl-markering” vil forårsage standsning af lønnen til den pågældende medarbejder, hvis ikke der sker godkendelse af indberetningen inden lønkørslen.
 
Udviklingen i antallet af ikke-godkendte indberetninger vil, i den kommende tid, blive fulgt op til og efter de enkelte lønkørsler.
» Læs mere om 2. godkender på Økonomistyrelsens hjemmeside

Brugertilfredshedsundersøgelsen 2022

Da Økonomistyrelsen i efteråret 2022 gennemførte den årlige Brugertilfredshedsundersøgelse blev der i fritekstsvarene gentagne gang efterspurgt en opdatering af det skriftlige vejledningsmateriale. Brugervejledninger vedrørende systemerne i Statens Lønløsning og tilhørende regelsæt er primært samlet i Statens Administration (SAM) og kan tilgås via hjemmesiden.
 
Der blev i sommeren 2022 iværksat en omfattende opdatering af de skriftlige vejledninger. Således har vejledningerne fået nyt layout/design, ligesom der er igangsat en større opdatering af indholdet. Arbejdet med opdatering af indholdet i vejledningerne fortsætter løbende, ligesom der vil blive iværksat tiltag til at informere omkring opdatering af vejledninger i Løninformationerne.
 
På Økonomistyrelsens hjemmeside ligger enkelte vejledninger og diverse ”Tips & Tricks” knyttet til anvendelsen af SLS og HR-Løn. Dette brugerorienterede vejledningsmateriale vil i den kommende tid blive flyttet til SAM’s hjemmeside. Således vil brugerorienterede vejledninger og ”Tips & Tricks” fremadrettet blive samlet ét sted.
» Vejledninger Statens Lønløsning (statens-adm.dk)
 
Hvis du er nysgerrig på at vide mere om Økonomistyrelsens Brugertilfredshedsundersøgelse kan du læse mere her:
» Resultatet af den årlige brugertilfredshedsundersøgelse 2022 (oes.dk)

Ledige stillinger i Kontoret for Løn- og Pensionssystemet

I Økonomistyrelsen udvikler og driver vi nogle af de store fællesadministrative systemer i staten, herunder systemerne i Statens Lønløsning. I kontoret for Løn- og Pensionssystemet, der består af to teams, er der i øjeblikket to ledige stillinger i Driftsteamet og en ledig stilling i Udviklingsteamet. Flere af de ledige stillinger er nyoprettede på baggrund af en tilgang af opgaver i kontoret. Hjælp os med at sprede budskabet om de ledige stillinger, hvis du ligesom os synes, at vores arbejdsopgaver er relevante, udviklende og spændende.
 
Systemerne i Statens Lønløsning beregner løn og tjenestemandspension for ca. 90 mia. kr. årligt til omkring 400.000 personer. Vores kunder er 350 statslige og selvejende institutioner. Vi har 4.100 brugere, som anvender systemet.
 
 
Link til stillingsoplag på hr-manager.net:
» Forretningsekspert søges til Statens Lønløsning
» IT-medarbejder søges til Statens Lønløsning
» Proces- og testmanager til IT-udvikling

Flere informationer

Vil du vide mere om hvilke udviklingstiltag, der er undervejs i relation til Statens Lønløsning?
» Tilmeld dig: Aktuelt fra Statens Lønløsning

Driftsinformation

Vil du vide mere om, hvornår Statens Lønløsning ikke er tilgængelig på grund af planlagt systemarbejde?
» Klik ind på Driftsstatus