Nyt fra Økonomistyrelsen
Økonomistyrelsen - logo

Aktuelle nyheder

 

Opdatering af Statens HR i marts

Statens HR blev opdateret onsdag den 22. marts. Nedenfor gennemgås de relevante ændringer til løsningen. Se i øvrigt release notes for flere detaljer om ændringerne.
 
Mere information på fremtidige- og historiske ændringer
På en række skærmbilleder vil det nu være lettere at se, hvem der har udført en ændring, og hvornår ændringen er foretaget. Det vil fx være gældende på ansættelsesskærmbilledet under 'Ansættelseshistorik' og 'Fremtidige handlinger'.  
 
Fratrædelser i SLS genindlæses ikke længere, hvis AKKO i SHR ændres
Fratrædelsesregistreringer i Statens Lønsystem (SLS) er i en række tilfælde blevet slettet og genindlæst, hvis der var en ændring af afgangsårsagen i Statens HR (SHR). Det har medført, at eventuelle ferieafregninger registreret i SLS blev slettet ved genindlæsningen. Fremover vil fratrædelsen i SLS blot blive ajourført med en opdateret afgangsårsagskode, såfremt denne ændres i SHR. Ved ændring af startdatoen for fratrædelsen skal eksisterende proces fortsat følges, hvor fratrædelsen tilbagetrækkes i SHR og tastes på ny med den korrekte dato.
 
Forbedringer til brugergrænsefladen
I projektet 'Bedre Brugergrænseflade', udført i samarbejde med brugergrupperne 'Medarbejderadministration' og 'Ansættelse', er der arbejdet med at forbedre brugergrænsefladen i Statens HR. Det har betydet følgende ændringer i løsningen:
  • Hjælpetekster på flere felter
  • Nogle felter omdøbes
  • Flere felter, der ikke bruges, skjules og et enkelt flyttes
  • Der tilføjes enkelte nye felter
Alle ændringerne har været i høring hos de to brugergrupper, og ændringer vedr. omdøbning og skjul af felter har været sendt i høring til alle driftsansvarlige.
 
Notifikation for sletning af tidsperiode
Når en tidsperiode slettes, bliver der genereret en notifikation med titlen 'Slet ansættelsesforhold', selvom det kun er en tidsperiode der slettes og ikke hele ansættelsesforholdet. Vi har tilføjet nogle felter i selve notifikationen, så processen bliver nemmere at forstå. Tidligere var notifikationen tom, hvilket bidrog til forvirring om, hvad der blev slettet. På nuværende tidspunkt kan vi desværre ikke ændre på notifikationens titel.
 
Alle integrationsafvigelser kommer igen ind i fejlhåndteringsmodulet
Der har været en fejl i fejlhåndteringsmodulet, som betød, at nogle afvigelser kun blev sendt på mail men kom ikke med ind i fejlhåndteringsmodulet. Fejlen er nu rettet, så alle afvigelser fremadrettet bliver sendt ud både på mail og i fejlhånderingsmodulet.
 
CPR-validering virker nu efter annullering af ventende ansatte
Fremover kan man oprette en ventende ansat på ny via CPR-validering efter at have annulleret en ventende ansat. Fx når man har oprettet en ventende ansat via CPR-validering, men opdager, at startdatoen er forkert.
 
Automatisering af forventet slutdato for tidsbegrænsede ansatte
Ændringen indebærer, at anvendelsen af feltet ”forventet slutdato” blev automatiseret, så administrationen af tidsbegrænsede ansatte bliver nemmere og data overføres automatisk til SLS. Med den nye funktionalitet får vi yderligere automatiseret et område i Statens HR, så data om forventet slutdato ikke skal registreres flere gange. Endvidere vil det ikke længere være nødvendigt at sende en serviceanmodning til Statens Administration (for SAM kunder), når en forventet slutdato skal ændres. Automatiseringen består af to ting:
  1. Ved oprettelse eller ændring af en forventet slutdato vil den forventede slutdato automatisk blive integreret til SLS med afgangsårsag 10.
  2. To dage inden forventet slutdato på ansættelsen indtræffer, vil medarbejderen automatisk blive fratrådt i Statens HR og fratrædelsen vil blive integreret til SLS.
Anvendelsen af feltet forventet slutdato vil dermed blive et styrende felt i integrationen til SLS og kan anvendes i håndteringen af tidsbegrænsede ansatte.
 
Vil du læse yderligere om denne automatisering, kan du med fordel læse dokumentet ”Automatisering af forventet slutdato for tidsbegrænsede ansatte”, som ligger sammen med de øvrige vejledninger under ”HR-medarbejder” – ”Øvrige”. Dokumentet beskriver løsningen og gennemgår en række forskellige scenarier, som kan opstå i personaleadministrationen, hvor man skal være opmærksom på denne nye funktionalitet.
 
Der har allerede været orienteret om denne ændring i et tidligere nyhedsbrev, ligesom der har været afholdt to gå-hjem-møder dedikeret til denne ændring
» Læs vejledningen her
 
 

Opdateringer fra Statens HR til SIT AD over påsken

Mange af de institutioner, som er kunder hos både Statens HR (SHR) og Statens IT (SIT), får ugentligt tilsendt opdateringer på medarbejdere fra SHR til SIT AD, hvis de har indgået aftale herom. Normalt foregår opdateringer fra SHR til SIT AD således, at der hver torsdag trækkes en rapport med relevante medarbejderdata i SHR, og disse data opdateres derefter til SIT AD den efterfølgende mandag. Pga. helligdage omkring påsken vil der dog være nogle ændringer i hvilke dage denne opdatering sker:
  • Udtrækket fra SHR 5. april (i stedet for 6. april, hvor det er skærtorsdag)
  • SIT AD opdateres ud fra disse data 11. april (i stedet for 10. april, hvor det er 2. påske dag)
Den efterfølgende uge sker opdateringerne på sædvanlige dage.
 
 

Kursus for lokaladministrator i Statens HR

Onsdag den 26. april afholdes der kursus for lokaladministratorer i Statens HR.
 
Kurserne er henvendt til medarbejdere i institutioner, der er brugere af Statens HR, og som er udpeget til at være lokale administratorer i Statens HR.
 
Tidligere var det et 2-dages kursus, men kurset er blevet ændret, så det nu kun tager en dag at gennemføre og dermed også koster halvt så meget. Indholdet på kurset er blevet tilpasset, og vi har bl.a. valgt at tage området 'Effekthåndtering' ud, da området ikke er relevant for alle institutioner.
Der er et ½-dags kursus specifikt målrettet effekthåndtering for effektadministratorer, som man kan supplere med, hvis det er relevant. På lokaladministrator kurset vil der blive undervist i varetagelse af opgaver inden for områderne:
  • Organisationsstyring
  • Brugeradministration og –revision
  • Ændringshåndtering
  • Fejlhåndtering
» Læs mere og tilmeld dig kurset her

Drift og support

 

Følg med i driftsstatus

Driftsstatus på Statens HR opdateres løbende med seneste nyt. 
» Se aktuel status
 
 

Få hjælp på hjemmesiden

På vores hjemmeside finder du alle systemvejledninger til Statens HR. Vejledningerne bliver løbende opdateret
» Se vejledninger
 
 

Stil spørgsmål og forslag i Serviceportalen

Udover at melde eventuelle fejl i Serviceportalen kan lokaladministratorer og superbrugere også stille spørgsmål og komme med forslag vedrørende Statens HR i Serviceportalen. Vær gerne så præcis som mulig og vedhæft eventuelt skærmdumps, der visuelt forklarer forslaget eller spørgsmålet. 
 
Husk at overstrege eller fjerne eventuelle personfølsomme data inden indsendelse. Dette gælder også, hvis der er uhensigtsmæssigheder i skabelonernes layout.
» Tilgå Serviceportalen