Nyt fra Økonomistyrelsen
Økonomistyrelsen - logo

Aktuelle nyheder

 

I dybden med Roadmap 2023: Analyse af fraværshåndtering

Registrering af oplysninger om ferie, orlov, sygdom og barsel håndteres i dag i flere systemer – Statens HR, SLS og tidsløsninger. Henholdsvis medarbejdere, ledere, HR og SAM er involveret i flere af fraværsregistreringerne. Der vil blive igangsat en analyse af, hvordan fravær smidigst håndteres for at understøtte, at data så vidt muligt kun skal tastes en gang og herefter integreres til øvrige systemer for videre behandling. 
 
En service til institutioner
Roadmap er en produktkøreplan, som er tænkt som en service til institutioner, der anvender Økonomistyrelsens systemer. Her kan man få indblik i planer for udviklingstiltag og tilpasninger - både for hvert system og på tværs af systemporteføljen.
 
Roadmappet opdateres minimum tre gange årligt: 1. april, 15. august og 1. december. Der tages forbehold for ændringer - især for opdateringer mere end 1 år frem i tiden.
» Læs mere her
 
 

Ombygning på oes.dk – Statens HR

I perioden fra mandag den 17. april og frem til 5. maj flyttes websiderne vedrørende HR- og kompetencesystemer - herunder Statens HR’s sider.
 
En del af ændringerne er, at menupunktet ’Systemer’ skifter navn til ’Digitale løsninger’, ligesom der sker ændringer i underoverskrifter og struktur.
 
Vær opmærksom på at henvisninger til Økonomistyrelsens websider kan give døde links. Vi beklager ulejligheden og håber, at I bærer over med os.
 
 

Opfølgning på den årlige brugertilfredshedsundersøgelse 2022

Først og fremmest en stor tak til alle jer, der svarede på Økonomistyrelsens årlige brugertilfredshedsundersøgelse i 2022. Statens HR har analyseret resultaterne og på den baggrund identificeret en række forbedringspotentialer.
 
Reducere tidsforbrug i løsningen
Der udvælges et antal indsatsområder, der mærkbart reducerer brugernes tid i løsningen samt giver en væsentligt bedre brugeroplevelse (projekt "Bedre brugergrænseflade" er et eksempel herpå, som man kan læse mere om i nyhedsbrevet fra d. 30. marts: https://nyhedsbrev.oes.dk/archive/1205452/raw/).
 
Bedre vejledning
Der igangsættes en brugerrejse på vejledning med henblik på en efterfølgende markant forbedring af den generelle vejledning i Statens HR. Derudover vil der løbende blive afholdt gå-hjem møder og informeret via nyhedsbrev. Projekt "Bedre brugergrænseflade" har bl.a. indarbejdet flere hjælpetekster direkte i brugergrænsefladen.
 
Sammenhængende flows
Skabe sammenhæng i flow og integration (fra rekruttering over medarbejderadministration til udvikling og kompetenceudvikling af den enkelte medarbejder).
 
Bedre systemunderstøttelse
Løbende forbedring af services i henhold til roadmap for udvikling. Mere transparens på prioriteringer og eventuelle systemudfordringer.
 
Brugerinvolvering
Vi forsætter arbejdet i de etablerede brugergrupper til Statens HR. Der vil hertil blive etableret en strategisk referencegruppe bestående af HR chefer.
 
Samarbejde på tværs
Samarbejdet ”end to end” med Statens IT og Statens Administration intensiveres med henblik på understøtte en mere sammenhængende brugeroplevelser og bedre service på tværs af systemer og services.
 
Resultater for Statens HR
Udviklingen i brugertilfredsheden fra 2021 til 2022 viser en stigning i den samlede tilfredshed fra 2,5 til 2,8 på en skala fra 1-5, hvor 5 er højest. I 2020 var resultatet 2,2. Tilfredsheden med Statens HR ligger således under gennemsnittet sammenlignet med Økonomistyrelsen øvrige systemer, som samlet ligger på 3,5, men er på en støt stigende kurve. Tilfredsheden med Statens HR er gået frem på alle punkter undtagen nyhedsbrev, der ligger på samme niveau som sidste år. Andelen af brugere, som er tilfredse eller meget tilfredse med systemet er steget fra 19 pct. til 31 pct. Ligesom andelen af brugere, som angiver, at de er tilfredse eller meget tilfredse med systemets brugervenlighed, er steget fra 17 pct. til 24 pct.
 
Du kan finde Økonomistyrelsens brugertilfredshedsundersøgelse for 2022 på knappen nedenfor.
 
» Læs brugertilfredshedsundersøgelsen her
 
 

Kursus for effektadministrator i Statens HR

Den 16. maj afholdes der et kursus for effektdministratorer i Statens HR.
 
For at give institutionerne bedre mulighed for at forankre administrationen af effekthåndtering i de kontorer, som har opgaven, er rollen 'effektadministrator' blevet oprettet. Denne rolle kan udføre de samme opgaver som en lokaladministrator. Dermed kan opgaven placeres i det kontor, hvor effektmedarbejderne er placeret i stedet for at opgaven ligger hos en lokaladministrator, som er tilknyttet HR. Som effektadministrator kan man:
  • Melde sager ind i Serviceportalen, dvs. at sager vedr. fejl og bestillinger relateret til effekthåndtering, ikke længere behøver at ske via en superbruger eller lokaladministrator i HR. Det kan nu håndteres lokalt i f.eks. det servicekontor, som håndterer institutionens effekter.
  • Vedligeholde den lokale opsætning af effektmodulet, f.eks. hvilke effektkategorier og effekttyper, der skal benyttes i institutionen.
  • Opsætte og vedligeholde effektpakker.
  • Omfordele effektmedarbejderopgaver f.eks. ved sygemeldinger.
» Læs mere og tilmeld dig kurset her
 
 

Kursus for lokaladministrator i Statens HR

Den 26. april afholdes der et kursus for lokaladministratorer i Statens HR.
 
Kurserne er henvendt til medarbejdere i institutioner, der er brugere af Statens HR, og som er udpeget til at være lokale administratorer i Statens HR.
 
På kurset vil der blive undervist i varetagelse af opgaver inden for områderne:
  • Organisationsstyring
  • Brugeradministration og –revision
  • Ændringshåndtering
  • Fejlhåndtering
  • Effekthåndtering
» Læs mere og tilmeld dig kurset her

Drift og support

 

Følg med i driftsstatus

Driftsstatus på Statens HR opdateres løbende med seneste nyt. 
» Se aktuel status
 
 

Få hjælp på hjemmesiden

På vores hjemmeside finder du alle systemvejledninger til Statens HR. Vejledningerne bliver løbende opdateret
» Se vejledninger
 
 

Stil spørgsmål og forslag i Serviceportalen

Udover at melde eventuelle fejl i Serviceportalen kan lokaladministratorer og superbrugere også stille spørgsmål og komme med forslag vedrørende Statens HR i Serviceportalen. Vær gerne så præcis som mulig og vedhæft eventuelt skærmdumps, der visuelt forklarer forslaget eller spørgsmålet. 
 
Husk at overstrege eller fjerne eventuelle personfølsomme data inden indsendelse. Dette gælder også, hvis der er uhensigtsmæssigheder i skabelonernes layout.
» Tilgå Serviceportalen