Først og fremmest en stor tak til alle jer, der svarede på Økonomistyrelsens årlige brugertilfredshedsundersøgelse i 2022. Statens HR har analyseret resultaterne og på den baggrund identificeret en række forbedringspotentialer.
Reducere tidsforbrug i løsningen
Der udvælges et antal indsatsområder, der mærkbart reducerer brugernes tid i løsningen samt giver en væsentligt bedre brugeroplevelse (projekt "Bedre brugergrænseflade" er et eksempel herpå, som man kan læse mere om i nyhedsbrevet fra d. 30. marts: https://nyhedsbrev.oes.dk/archive/1205452/raw/).
Bedre vejledning
Der igangsættes en brugerrejse på vejledning med henblik på en efterfølgende markant forbedring af den generelle vejledning i Statens HR. Derudover vil der løbende blive afholdt gå-hjem møder og informeret via nyhedsbrev. Projekt "Bedre brugergrænseflade" har bl.a. indarbejdet flere hjælpetekster direkte i brugergrænsefladen.
Sammenhængende flows
Skabe sammenhæng i flow og integration (fra rekruttering over medarbejderadministration til udvikling og kompetenceudvikling af den enkelte medarbejder).
Bedre systemunderstøttelse
Løbende forbedring af services i henhold til roadmap for udvikling. Mere transparens på prioriteringer og eventuelle systemudfordringer.
Brugerinvolvering
Vi forsætter arbejdet i de etablerede brugergrupper til Statens HR. Der vil hertil blive etableret en strategisk referencegruppe bestående af HR chefer.
Samarbejde på tværs
Samarbejdet ”end to end” med Statens IT og Statens Administration intensiveres med henblik på understøtte en mere sammenhængende brugeroplevelser og bedre service på tværs af systemer og services.
Resultater for Statens HR
Udviklingen i brugertilfredsheden fra 2021 til 2022 viser en stigning i den samlede tilfredshed fra 2,5 til 2,8 på en skala fra 1-5, hvor 5 er højest. I 2020 var resultatet 2,2. Tilfredsheden med Statens HR ligger således under gennemsnittet sammenlignet med Økonomistyrelsen øvrige systemer, som samlet ligger på 3,5, men er på en støt stigende kurve. Tilfredsheden med Statens HR er gået frem på alle punkter undtagen nyhedsbrev, der ligger på samme niveau som sidste år. Andelen af brugere, som er tilfredse eller meget tilfredse med systemet er steget fra 19 pct. til 31 pct. Ligesom andelen af brugere, som angiver, at de er tilfredse eller meget tilfredse med systemets brugervenlighed, er steget fra 17 pct. til 24 pct.
Du kan finde Økonomistyrelsens brugertilfredshedsundersøgelse for 2022 på knappen nedenfor.
|