Nyt fra Økonomistyrelsen
Økonomistyrelsen - logo

Aktuelle nyheder

 

I dybden med Roadmap 2023: Styring af overførselstidspunkt for ansættelser til Statens It

For at imødekomme behovet for mere effektiv styring af oprettelser til Statens It, vil der blive udviklet en funktionalitet, der tillader fleksibel styring af, hvornår en ansættelse skal overføres til Statens IT til oprettelse i Active Directory (AD). Formålet er at give den nye ansættelse tilstrækkelig tid til at opsige sin nuværende stilling, inden den nye ansættelse registreres i Outlook. Derudover vil der blive tilføjet funktionalitet, som giver mulighed for at markere, om en ansættelse ikke skal overføres til Statens It, hvis medarbejderen ikke har behov for at benytte adgang til mail og drev.
 
En service til institutioner
Roadmap er en produktkøreplan, som er tænkt som en service til institutioner, der anvender Økonomistyrelsens systemer. Her kan man få indblik i planer for udviklingstiltag og tilpasninger - både for hvert system og på tværs af systemporteføljen. Roadmappet opdateres minimum tre gange årligt: 1. april, 15. august og 1. december. Der tages forbehold for ændringer, især for opdateringer mere end 1 år frem i tiden.
» Læs mere her
 
 

Kursus for nye brugere af Statens HR

Den 24. maj afholdes et ekstraordinært kursus for nye brugere af Statens HR. Kurset er målrettet nye brugere af Statens HR, der akut (fx pga. ressort) har brug for en introduktion til personaleadministration i løsningen. Kurset er en kortere introduktion på én dag og kan dermed ikke erstatte det ordinære to-dages kursus.
På kurset vil der blandt andet blive undervist i sagsgange i Statens HR, ansættelse og fratrædelse af en medarbejder, fravær og meget mere.
 
Kurset vil blive tilgengæligt for tilmelding på Campus snarest muligt. Kurset lægges under 'Kursus for nye brugere i Statens HR'. Brug det sædvanlige link nedenfor til tilmelding. 
» Læs mere og tilmeld dig kurset her
 
 

Kursus for effektadministrator i Statens HR

Den 16. maj afholdes et kursus for effektadministratorer i Statens HR. For at give institutionerne bedre mulighed for at forankre administrationen af effekthåndtering i de kontorer, som har opgaven, er rollen 'effektadministrator' blevet oprettet. Denne rolle kan udføre de samme opgaver som en lokaladministrator. Dermed kan opgaven placeres i det kontor, hvor effektmedarbejderne er placeret i stedet for at opgaven ligger hos en lokaladministrator, som er tilknyttet HR. Som effektadministrator kan man:
  • Melde sager ind i Serviceportalen, dvs. at sager vedr. fejl og bestillinger relateret til effekthåndtering, ikke længere behøver at ske via en superbruger eller lokaladministrator i HR. Det kan nu håndteres lokalt i f.eks. det servicekontor, som håndterer institutionens effekter.
  • Vedligeholde den lokale opsætning af effektmodulet, f.eks. hvilke effektkategorier og effekttyper, der skal benyttes i institutionen.
  • Opsætte og vedligeholde effektpakker.
  • Omfordele effektmedarbejderopgaver f.eks. ved sygemeldinger.
» Læs mere og tilmeld dig kurset her

Drift og support

 

Følg med i driftsstatus

Driftsstatus på Statens HR opdateres løbende med seneste nyt. 
» Se aktuel status
 
 

Få hjælp på hjemmesiden

På vores hjemmeside finder du alle systemvejledninger til Statens HR. Vejledningerne bliver løbende opdateret
» Se vejledninger
 
 

Stil spørgsmål og forslag i Serviceportalen

Udover at melde eventuelle fejl i Serviceportalen kan lokaladministratorer og superbrugere også stille spørgsmål og komme med forslag vedrørende Statens HR i Serviceportalen. Vær gerne så præcis som mulig og vedhæft eventuelt skærmdumps, der visuelt forklarer forslaget eller spørgsmålet. 
 
Husk at overstrege eller fjerne eventuelle personfølsomme data inden indsendelse. Dette gælder også, hvis der er uhensigtsmæssigheder i skabelonernes layout.
» Tilgå Serviceportalen