Nyt fra Økonomistyrelsen
Økonomistyrelsen - logo
10/05/2023

Nyhedsbrev fra Statens Lønløsning

Du vil i Nyhedsbrevet finde generel og overordnet information om Statens Lønløsning. Løninformationen, som der linkes til nedenfor, indeholder mere specifik og detaljeret løninformation, der er målrettet de lønmedarbejdere, hvis arbejdsopgaver er tæt knyttet til systemerne i Statens Lønløsning.

Hent seneste Løninformation

Løninformation fra seneste lønkørsel er nu klar.   
 
Løn fra denne kørsel er til disposition tirsdag d. 16. maj 2023.
 
» Gå til Løninformation nr. 09 fra LG 06/2023, 1. lønkørsel

Status vedrørende 2. godkender

Hermed den foreløbigt sidste statusopdatering vedrørende 2. godkender. Fremadrettet vil der ikke blive kommunikeret omkring 2. godkender som fast punkt i Nyhedsbrevet, men når der er relevant information vedrørende 2. godkender.
 
Langt størstedelen af institutionerne har forud for lønkørslerne godkendt alle deres indberetninger. Men der er fortsat institutioner med ikke-godkendte indberetninger. Der er på nuværende tidspunkt 109 ikke-godkendte indberetninger vedrørende 47 medarbejdere fordelt på 21 antal institutioner.
 
I den forbindelse skal det på det kraftigste understreges, at det er af afgørende betydning for den efterfølgende genopretning af lønnen, at eventuelle ikke-godkendte indberetninger godkendes hurtigst muligt og helst inden den førstkommende efterfølgende lønkørsel. Hvis der ikke foretages genopretning til den efterfølgende lønkørsel vil sagsbehandlingen i forbindelse med genopretning blive mere omfattende og kompliceret jo længere tid der går.
 
I de tilfælde hvor ikke-godkendte indberetninger efterfølgende skal godkendes i HR-Løn, er det vigtigt, at sætte datoen for fremsøgningsperioden tilbage i tid – ellers vil det ikke være muligt at se ”gamle” ikke-godkendte indberetninger. Du kan læse mere om godkendelse af indberetninger i HR-Løn og hvordan du ændre tidsintervallet i ”Vis periode” i vejledningen ”Sådan godkender du en indberetning i HR-Løn”.  
 
Læs mere om 2. godkender på Økonomistyrelsens hjemmeside og find vejledningen ”Sådan godkender du en indberetning i HR-Løn”
» 2. godkenderfunktion

Opdatering af vejledninger

Der bliver kontinuerligt arbejdet på at opdatere og forbedre vejledningsmaterialet vedrørende systemerne i Statens Lønløsning og andet relevant materiale fx om nye regler på løn- og personaleområdet.
 
Som et nyt tiltag vil det fremgå af løninformationen, når der er opdateret vejledningsmateriale. Brugervejledninger vil primært kunne findes på Statens Administrations hjemmeside – link til siden nedenfor. Der er netop foretaget opdatering i brugervejledningerne vedrørende ferie og fraværsregistrering i henholdsvis HR-Løn og SLS.
 
Se vejledninger på Statens Administrations hjemmeside.
» Statens Lønløsning - Brugervejledninger

Flere informationer

Vil du vide mere om hvilke udviklingstiltag, der er undervejs i relation til Statens Lønløsning?
» Tilmeld dig: Aktuelt fra Statens Lønløsning

Driftsinformation

Vil du vide mere om, hvornår Statens Lønløsning ikke er tilgængelig på grund af planlagt systemarbejde?
» Klik ind på Driftsstatus