Statens HR blev opdateret onsdag den 21. juni. Nedenfor gennemgås de relevante ændringer til løsningen. Se i øvrigt release notes for flere detaljer omkring ændringerne.
Forbedringer til brugergrænsefladen
Brugergrupperne Medarbejderadministration og Ansættelse har været involveret i det fortsatte arbejde med at forbedre brugergrænsefladen i Statens HR. Brugergruppernes medvirken i vurdering og prioritering af en række forslag har resulteret i, at juni-releasen omfatter følgende ændringer i Statens HR:
- Færre felter ved en ansættelse. En automatik på et felt vil fremover afgrænse hvilke felter, der vises i detaljer om ansættelse, så kun de relevante felter vises
- Hjælpetekster på flere felter vejleder om felternes anvendelse og integrationer
- Nogle felter omdøbes for at tydeliggøre feltets anvendelse
- Flere felter, der ikke bruges, vil blive skjult
- Der tilføjes enkelte nye felter og en tilvalgskasse
- Der er ændringer i enkelte indstillinger under kompensationsfelterne for at lette anvendelsen og kommunikationen med SAM
Nyt navn til statusangivelserne i HR Sag
Statusangivelserne i HR Sag er nu blevet ændret. Tidligere ændrede en status sig ikke og stod til ”Afventer kunde”, når HR-medarbejderen oprettede en serviceanmodning til Statens Administration (SAM). Det er nu ændret til, at serviceanmodningen automatisk ændrer status til ”Besked fra HR”, når HR-medarbejderen klikker på Opret > Kundeindtastning.
Hvis det er SAM, der har sendt en respons, kommer statusangivelsen til at hedde ”Besked fra SAM/Løn”.
Denne ændring indebærer, at det bliver nemmere for både SAM og HR at se, når en kunde har lavet en kundeindtastning/respons til en serviceanmodning, samt hvem det er, der skal gøre noget på serviceanmodningen.
Det er fortsat kun SAM, der manuelt kan ændre status.
Automatisk beregning af månedsløn
I Kompensation på elementerne Basisløn, Tillæg og Tjenestemænd er der indført en beregning, så månedslønnen automatisk udregnes ud fra grundbeløbet, den gældende procentregulering og vedkommendes årsværk (arbejdstidsbrøk). Beregningen gælder kun for beløb, der er procentregulerede. Skal der gives en løndel, der ikke er procentreguleret, er det fortsat nødvendigt både at taste grundbeløbet og månedslønnen.
Ved ansættelser er det nødvendigt at taste den ugentlige arbejdstid, idet arbejdstiden først kan indgå i den automatiske beregning, når ansættelsen er godkendt. For ansættelser frem i tid vil udmeldte fremtidige procentreguleringer blive anvendt. Det er en forudsætning for korrekt beregning, at brugeren er opsat med dansk talformat (Dvs: -1.234,567). Talformatet ændres under ”Sæt præferencer/Regional”.
Medarbejdere, hvis ansættelse har været annulleret, bliver nu også overført til effektmodulet
Hvis en medarbejder bliver tastet med forkert startdato i Statens HR, er det nødvendigt at annullere arbejdsrelationen og konvertere medarbejderen igen (se vejledning ”Medarbejder oprettet med forkert startdato”). Når medarbejderen derefter blev oprettet igen, opstod der en udfordring med, at medarbejderen ikke blev overført til effektmodulet, fordi løsningen stadig anså medarbejderen for at være annulleret. Denne udfordring er løst nu, så den genoprettede medarbejder fremadrettet også kommer videre til effektmodulet.
Fejl rettet ved CPR-validering når medarbejder med flere ansættelsesforhold skal genansættes
Der har været en fejl i løsningen, som har gjort, at man ikke kunne benytte CPR-modulet til genansættelser hvis medarbejderen tidligere havde mere end et ansættelsesforhold hos arbejdsgiveren. Det er rettet nu så disse typer genansættelser også kan foretages via CPR-modulet.
Forbedring af rapporten Afdelingshierarki i Statens HR
Alle afdelinger indgår nu i rapporten Afdelingshierarki og er identisk med organisationstræet. Hidtil har rapporten kun vist afdelinger, hvori der også lå en eller flere aktive stillinger. Fremover viser rapporten alle afdelinger, der er placeret i organisationstræet, uafhængigt om disse har tilknyttet aktive stillinger.
På dette link kan du kan finde en vejledning til, hvordan du trækker en rapport: Træk en rapport.
|