Nyt fra Økonomistyrelsen
Økonomistyrelsen - logo
28/06/2023

Aktuelt fra Statens Lønløsning

Juni 2023

2. godkender – Forbedret sikkerhed med fireøjne princippet

I februar 2023 blev 2. godkender implementeret i alle institutioner, der anvender Statens Lønløsning. Med 2. godkender styrkes den interne lønkontrol, da der etableres en klar og tydelig funktionsadskillelse. Funktionsadskillelsen indebærer, at alle indberetninger i Statens Lønsystem og HR-Løn skal godkendes af en anden medarbejder end den, der har foretaget indberetningen.
 
Ved manglende godkendelse af en indberetning er konsekvensen, at lønnen til den pågældende medarbejder standses. Den automatiske lønudbetaling genoptages, når den ikke-godkendte indberetning godkendes efterfølgende. Der kan sikres korrekt lønudbetaling af løn ved manglende godkendelse, hvis der foretages en acontoudbetaling.
 
Langt de fleste institutioner sikrer godkendelse af alle deres indberetninger forud for en lønkørsel. Men der er enkelte institutioner, der har ikke-godkendte indberetninger fra tidligere lønkørsler. Det er den klare anbefaling, at ikke-godkendte indberetninger godkendes hurtigst muligt og mest hensigtsmæssigt inden den næste lønkørsel. Jo længere tid der går inden godkendelse, des mere kompliceret kan genopretning af lønnen blive.

Analyse – næste skridt på vejen til et nyt Statens Lønsystem

Økonomistyrelsen har, som tidligere kommunikeret, indgået en aftale om udvikling af et nyt lønsystem med et konsortium af eksterne leverandører bestående af KPMG, Netcompany, Miracle 42 og DXC. Projektet har i maj måned 2023 indledt analysefasen, hvor såvel funktionelle som tekniske rammer til et kommende lønsystem skal fastlægges. Dette sker gennem et stort antal workshops, hvor de enkelte funktionsområder og tekniske elementer beskrives.

På baggrund af resultatet af analysefasen er det forventningen, at Økonomistyrelsen i starten af 2024 kan beslutte at igangsætte det udviklingsforløb, der skal levere et nyt lønsystem, der fortsat vil skulle leve op til de høje forventninger om at være både driftssikkert og velfungerende.

Et antal brugere fra statslige og selvejende statslige institutioner er involveret i analysefasen med henblik på at samle information om brugen af det nuværende system, og kravene til et nyt, kommende system. Når udviklingsforløbet igangsættes er det også forventningen, at der skal ske en betydelig kunde- og brugerinvolvering. Dette gælder i den fortsatte beskrivelse af detailkravene til funktionaliteten i den nye løsning, og ikke mindst i det testforløb, der skal sikre, at den nye løsning lever op til de stillede krav, og fortsat kan levere korrekt og rettidig løn til såvel statsansatte som tjenestemandspensionister.

Udviklingen af et nyt lønsystem er et langvarigt og kompliceret projekt. Det er forventningen, at der vil gå en længere periode, formentlig 2-3 år, før kunder og brugere vil blive præsenteret for det nye lønsystem. Der vil blive kommunikeret om projektet undervejs i processen, når der er relevant nyt. Næste milepæl i projektet er ved udgangen af 2023, hvor analysefasen afsluttes.

Driftsinformation

Vil du vide mere om, hvornår Statens Lønløsning ikke er tilgængelig på grund af planlagt systemarbejde?
» Klik ind på Driftstatus