Nyt fra Økonomistyrelsen
Økonomistyrelsen - logo

Aktuelle nyheder

 

Ny struktur i ansættelsesbrevene som følge af den nye ansættelsesbevislov

Medarbejder- og Kompetencestyrelsen (MEDST) fremlagde før sommerferien de ændringer, der skulle foretages i ansættelsesbrevene i Statens HR som følge af den nye ansættelsesbevislov. I løbet af sommeren har vi arbejdet på at implementere disse ændringer, og vi er nu næsten færdige med de danske ansættelsesbreve. Vi forventer, at de nye ansættelsesbreve bliver implementeret torsdag den 10. august, og er klar til anvendelse sidst på dagen denne dag. Ansættelsesbrevene kan kortvarigt være utilgængelige i løbet af denne dag, mens opdateringen pågår.  
 
Ændringer til eksisterende punkter
  • Pkt. 5 om arbejdstid: Ved oplysning om arbejdstid skal eventuelle ordninger for overarbejde og betaling herfor også fremgå med henvisning til relevant overenskomst, aftale mv. 
  • Eventuelle ordninger for vagtændinger kan indgå under pkt. 13 om særlige vilkår.
  • Pkt. 8 om ferie: Ved oplysning om ferie skal varigheden af anden ret til betalt fravær også fremgå med henvisning til relevant overenskomst, aftale mv. Herudover skal anden ret til fravær som fx særlige feriedage, omsorgsdage, barns sygdom, seniorordning, barsel mv. oplyses.  
Nye punkter
  • Pkt. 9 - Uddannelse: Med hensyn til fravær i forbindelse med uddannelse skal det fremgå, at ansættelsesmyndigheden kan give tjenestefrihed med hel eller delvis løn efter reglerne herom.
  • Pkt. 10 – Socialsikringsinstitutioner: Oplysninger om ATP og oplysning om den lovpligtige arbejdsskadesikring skal fremgå.
Som følge af de nye punkter er nummereringen af visse eksisterende punkter justeret. Vær fx opmærksom på, at det institutionsspecifikke afsnit nu er pkt. 13. 
 
Vi vil nu påbegynde opdateringen af de engelske ansættelsesbreve. Institutioner, der har en delegeret forhandlingsret og derfor har egne ansættelsesbreve, er velkomne til at indsende relevante ændringer til deres delegerede breve via Serviceportalen. Vi vil opdatere disse breve, når de engelske breve er klar.
 
 

Forbedret søgning i felterne Pensionskasse og Disco-kode midlertidigt rullet tilbage

I forbindelse med tiltagene til en bedre brugergrænseflade blev søgefunktionen forbedret i felterne Pensionskasse og Disco-kode, som skal udfyldes på sektionen ’Detaljer om ansættelse’. Forbedringen gjorde det nemmere at søge på både navne og kode, og det fjernede et klik for at benytte avanceret søgning.
 
Forbedringen på netop disse to felter er dog midlertidigt rullet tilbage, da en applikationsfejl medførte, at man ikke kunne gennemføre ansættelsen, hvis man samtidig havde flere vinduer med Statens HR åben.
 
Vi forventer, at den forbedrede søgefunktionalitet genindføres, når fejlen forventes løst primo 2024.
 
 

Omdøbning af felt til ”Afledt standardarbejdstid”

I forbindelse med at leverandøren opdaterede Statens HR fredag den 21. juli skiftede feltet ”Standardarbejdstid” navn til ”Afledt standardarbejdstid”. Det er en følge af opdatering af løsningens standardfunktionalitet, at dette standardfelt har ændret navn.
 
Bemærk, at der med afledt standardarbejdstid er tale om den arbejdstid, der svarer til en fuldtidsstilling, dvs. at værdien i feltet vil fremgå som 37 timer også selvom medarbejderen er på nedsat tid. Derudover har løsningen som bekendt et felt, ”Arbejdstid”, der angiver den reelle arbejdstid, som medarbejderen er ansat til.
 
Omdøbningen påvirker kun brugergrænsefladen og ikke de bagvedliggende systemnavne, som benyttes af eksempelvis integrationerne.
 
 

Kurser for brugere af Statens HR

Der udbydes en række kurser i brugen af Statens HR. Kurserne er henvendt til brugere af Statens HR og sætter dig i stand til at udnytte Statens HR's muligheder fuldt ud.
 
Medarbejderadministration
 
Dette online-kursus i medarbejderadministration klæder dig på ift. at foretage generel medarbejderadministration i Statens HR, og omhandler følgende emner:
  • Ansættelse og ansættelsesændringer (beskrivelse af ansættelsesforhold og relationer, samt typer af ansættelser)
  • Generel medarbejderadministration - hvad man skal være opmærksom på, når man arbejder i Statens HR – Tips og tricks.
  • Datafremsøgning
    •    Datostyrede ændringer, jobændringer og stillingssynkronisering - Anden datafremsøgning.
Kurset foregår torsdag den 21. september og varer 2,5 timer.
 
Michael Christensen og Lise Lotte Gru er undervisere, og kurset er udarbejdet i et samarbejde mellem Statens Administration og Økonomistyrelsen.
 
Til kurset er der maksimum 15 deltagere.
 
Kompensation og HR SAG
 
På dette online-kursus i Kompensation og HR SAG i Statens HR undervises du i de forskellige kompensationsfelter. Kurset er relevant for dig, der er bruger af Statens HR, og omhandler følgende emner:
  • Kompensation og HR SAG
    • Kompensationsfelter
    • HR sag
    • Automatiske serviceanmodninger
    • Manuelle serviceanmodninger
    • Status på serviceanmodning
    • Kommunikation med SAM
 
Kurset foregår tirsdag den 10. oktober og varer 2,5 timer. 
 
Lise Lotte Gru er underviser, og kurset er udarbejdet i et samarbejde mellem Statens Administration og Økonomistyrelsen.
 
Til kurset er der maksimum 15 deltagere.
 
Organisatorisk styring og medarbejderadministration - for lokaladministratorer
 
På dette online-kursus i Organisatorisk styring og medarbejderadministration, der er relevant for dig, der er lokaladministrator, undervises du i følgende emner:
  • Håndtering af stillinger og afdelinger
  • Opsætning af kontering
  • Lokationer
  • Hvad der integreres fra afdeling/stilling
Kurset foregår tirsdag den 14. november og varer 3 timer.
 
Michael Christensen og Johanne Astrup Madsen er undervisere, og kurset er udviklet i samarbejde mellem Statens Administration og Økonomistyrelsen. 
 
Til kurset er der maksimum 15 deltagere.
 
Integrationer og fejlhåndtering (diskrepans)
 
På dette online-kursus i Integrationer og fejlhåndtering i Statens HR undervises du i integrationer og håndtering af fejlbeskeder. Kurset er relevant for dig, der er bruger af Statens HR, og omhandler følgende emner:
  • Integrationer og fejlhåndtering (diskrepans)
    • Top ti af fejlbeskeder
    • Hvad skal der gøres noget ved, hvad skal siges ”ok” til?
    • Forskellige typer (warnings osv.)
    • Overblik over integrationer
    • Håndtering af fejlbeskeder – hvem kan se hvad
Kurset foregår tirsdag den 5. december og varer 1,5 time.
 
Michael Christensen er underviser, og kurset er udviklet i samarbejde mellem Statens Administration og Økonomistyrelsen.
 
Til kurset er der maksimum 15 deltagere. 
 
» Læs mere om de udbudte kurser
 
 

Drift og support

 

Følg med i driftsstatus

Driftsstatus på Statens HR opdateres løbende med seneste nyt. 
» Se aktuel status
 
 

Få hjælp på hjemmesiden

På vores hjemmeside finder du alle systemvejledninger til Statens HR. Vejledningerne bliver løbende opdateret
» Se vejledninger
 
 

Stil spørgsmål og forslag i Serviceportalen

Udover at melde eventuelle fejl i Serviceportalen kan lokaladministratorer og superbrugere også stille spørgsmål og komme med forslag vedrørende Statens HR i Serviceportalen. Vær gerne så præcis som mulig og vedhæft eventuelt skærmdumps, der visuelt forklarer forslaget eller spørgsmålet. 
 
Husk at overstrege eller fjerne eventuelle personfølsomme data inden indsendelse. Dette gælder også, hvis der er uhensigtsmæssigheder i skabelonernes layout.
» Tilgå Serviceportalen