Med sigte på at højne brugervenligheden af Statens HR og imødekomme ønsker fra brugerne via serviceportalen og Økonomistyrelsens brugertilfredshedsundersøgelse 2022 vedrørende de fællesstatslige løsninger samt via dialog med vores brugergrupper m.v. har vi i gangsat ’Projekt Bedre Brugergrænseflade’. Projektet har til formål at forbedre brugeroplevelsen i Statens HR ved at øge overblik og overskuelighed og dermed forbedre understøttelsen af arbejdsopgaven.
Til en start har projektet fokuseret på at forbedre overblikket og overskueligheden i skærmbilleder, der anvendes ved ansættelse og kompensation.
Med sigte på at løsningen har tydeligere information om det enkelte felt, har vi indsat hjælpetekster på 34 felter i Statens HR. Flere hjælpetekster oplyser om at indtastet data i feltet overføres til andre systemer. Vi har også omdøbt ”FTE” til ”årsværk” og ”almindelig” til ”fastansat”. Således reduceres behovet for at skulle gå ind på Økonomistyrelsens hjemmeside og tjekke en vejledning eller en liste over integrationer for assistance.
23 felter, som ikke bruges, er blevet skjult. Ligeså er overskueligheden styrket ved at man i starten af en ’ansættelse’ vælger hvilken kategori af ansættelse, der er tale om, således at irrelevante felter ikke vises (med mindre at man har brug for dem).
4 felter er flyttet, så de passer bedre ind i den sammenhæng og rækkefølge, som felterne udfyldes i. 8 nye felter er tilføjet, og der er arbejdet med navngivningen af elementer i kompensation for at gøre det lettere at indberette til Statens Administration.
Brugergrupperne til Statens HR har ydet et stort bidrag til arbejdet, idet alle ændringer har været i høring i brugergrupperne, og ændringer vedrørende omdøbning og skjul af felter har været i høring hos alle driftsansvarlige.
Projekt Bedre Brugergrænseflade har givet forbedringer i løsningen ved releases i marts og juni. Der gennemføres også enkelte forbedringer i brugergrænsefladen i kommende releases med henblik på fortsat at højne brugervenligheden i Statens HR. Har I ønsker til ændret navngivning, hjælpetekster, flytning, skjul af konkrete felter m.v., så send dem gerne ind via serviceportalen, så ser vi om de kan passe ind i dette eller et senere projekt. |