Nyt fra Økonomistyrelsen
Økonomistyrelsen - logo

Aktuelle nyheder

 

Projekt Bedre Brugergrænseflade i samarbejde med brugerne

Med sigte på at højne brugervenligheden af Statens HR og imødekomme ønsker fra brugerne via serviceportalen og Økonomistyrelsens brugertilfredshedsundersøgelse 2022 vedrørende de fællesstatslige løsninger samt via dialog med vores brugergrupper m.v. har vi i gangsat ’Projekt Bedre Brugergrænseflade’. Projektet har til formål at forbedre brugeroplevelsen i Statens HR ved at øge overblik og overskuelighed og dermed forbedre understøttelsen af arbejdsopgaven.
 
Til en start har projektet fokuseret på at forbedre overblikket og overskueligheden i skærmbilleder, der anvendes ved ansættelse og kompensation.
 
Med sigte på at løsningen har tydeligere information om det enkelte felt, har vi indsat hjælpetekster på 34 felter i Statens HR. Flere hjælpetekster oplyser om at indtastet data i feltet overføres til andre systemer. Vi har også omdøbt ”FTE” til ”årsværk” og ”almindelig” til ”fastansat”. Således reduceres behovet for at skulle gå ind på Økonomistyrelsens hjemmeside og tjekke en vejledning eller en liste over integrationer for assistance.
 
23 felter, som ikke bruges, er blevet skjult. Ligeså er overskueligheden styrket ved at man i starten af en ’ansættelse’ vælger hvilken kategori af ansættelse, der er tale om, således at irrelevante felter ikke vises (med mindre at man har brug for dem). 
 
4 felter er flyttet, så de passer bedre ind i den sammenhæng og rækkefølge, som felterne udfyldes i. 8 nye felter er tilføjet, og der er arbejdet med navngivningen af elementer i kompensation for at gøre det lettere at indberette til Statens Administration.  
 
Brugergrupperne til Statens HR har ydet et stort bidrag til arbejdet, idet alle ændringer har været i høring i brugergrupperne, og ændringer vedrørende omdøbning og skjul af felter har været i høring hos alle driftsansvarlige.
 
Projekt Bedre Brugergrænseflade har givet forbedringer i løsningen ved releases i marts og juni. Der gennemføres også enkelte forbedringer i brugergrænsefladen i kommende releases med henblik på fortsat at højne brugervenligheden i Statens HR. Har I ønsker til ændret navngivning, hjælpetekster, flytning, skjul af konkrete felter m.v., så send dem gerne ind via serviceportalen, så ser vi om de kan passe ind i dette eller et senere projekt.
 
 

Nyhedsbrevet udkommer fremadrettet hver anden uge

Fremadrettet udkommer nyhedsbrevet Aktuelt fra Statens HR hver anden uge (i ulige uger). Med ændringen sigter vi efter at styrke nyhedsbrevet indholdsmæssigt samt undgå for mange gentagelser.
 
Hidtil har vi tilstræbt at udkomme ugentligt, hvilket til tider har afstedkommet gentagelser og meget korte nyhedsbreve.
 
Der er tilfredshed med nyhedsbrevet og en score på 3,6 (1-5 skala, hvor 5 er højeste grad af tilfredshed) i 2022 i Økonomistyrelsens årlige brugertilfredshedsundersøgelse. I fritekstbesvarelserne er vi blevet gjort opmærksom på, at der er potentiale for forbedring ved at reducere gentagelserne og styrke indholdet i det enkelte nyhedsbrev.
 
Der vil stadig blive udsendt ”ekstra nyhedsbreve” i de tilfælde hvor det er nødvendigt. 
 
 

Kursus for nye brugere af Statens HR

Den 6. til 7. marts afholdes der kursus for nye brugere af Statens HR.
 
Kurserne er henvendt til nye brugere af Statens HR eller brugere, der har brug for en genopfriskning af, hvordan personaleadministration håndteres i løsningen.
 
På kurset vil der blandt andet blive undervist i sagsgange i Statens HR, ansættelse og fratrædelse af en medarbejder, fravær og meget mere.
» Læs mere og tilmeld dig her
 
 

Det er tid til at tjekke Diskrepansrapporten

Næste frist for indrapportering til Statens Lønsystem er tirsdag den 22. august klokken 14, og det er derfor tid til at gennemgå Diskrepansrapporten for afvigelser mellem Statens Lønsystem og Statens HR.
 
Afvigelser kan opstå, når der er foretaget ændringer i et af systemerne, som kræver godkendelse i det andet. Det kan for eksempel dreje sig om fremdaterede ændringer til arbejdstid.      
 
Det er institutionens ansvar at følge op på Diskrepansrapporten, som nu ligger tilgængelig på SFTP-sitet. Se en oversigt over kommende lønkørsler her
» Se kommende lønkørsler
 
 

Drift og support

 

Følg med i driftsstatus

Driftsstatus på Statens HR opdateres løbende med seneste nyt. 
» Se aktuel status
 
 

Få hjælp på hjemmesiden

På vores hjemmeside finder du alle systemvejledninger til Statens HR. Vejledningerne bliver løbende opdateret
» Se vejledninger
 
 

Stil spørgsmål og forslag i Serviceportalen

Udover at melde eventuelle fejl i Serviceportalen kan lokaladministratorer og superbrugere også stille spørgsmål og komme med forslag vedrørende Statens HR i Serviceportalen. Vær gerne så præcis som mulig og vedhæft eventuelt skærmdumps, der visuelt forklarer forslaget eller spørgsmålet. 
 
Husk at overstrege eller fjerne eventuelle personfølsomme data inden indsendelse. Dette gælder også, hvis der er uhensigtsmæssigheder i skabelonernes layout.
» Tilgå Serviceportalen