Nyt fra Økonomistyrelsen
Økonomistyrelsen - logo
18/12/2023

Aktuelt fra Statens Lønløsning

December 2023

Statens Refusion er taget i brug

Optimering af arbejdsgange vedrørende refusion
Statens Refusion bidrager til at optimere og automatisere processen vedrørende anmeldelse og anmodning om refusion. På nuværende tidspunkt er det muligt via Statens Refusion at anmelde og anmode om refusion for sygdom og barsel.
 
Statens Refusion har integration til Statens Lønsystem og NemRefusion. Via integration til Statens Lønsystem optimeres arbejdsgange, da der automatisk hentes oplysninger, som tidligere skulle tastes manuelt. Dermed sikres færre fejl og højere kvalitet i sagsbehandlingen. Integrationen til NemRefusion sikrer, at der rettidigt anmeldes og anmodes om refusion.
 
Hvad synes de kunder som har prøvet Statens Refusion?
Statens Refusion har siden sommerferien været i pilottest hos udvalgte kunder. Pilotkunderne siger blandt andet, at Statens Refusion er en løsning, der er nem og intuitiv at anvende. Det nævnes også, som en klar fordel, at der ikke som tidligere, skal foretages løbende signering undervejs i forbindelse med anmeldelse og anmodning om refusion. I Statens Refusion er der ingen tidskrævende signering undervejs, når først man er logget ind i løsningen.
 
Det kommende udviklingsforløb
I 1. halvår af 2024 arbejdes der med udvikling af funktionalitet til søgning af refusion til blandt andet pasning af alvorligt sygt barn, ressourceforløb/jobafklaring og løntilskud. Det forventes, at disse refusionsformer vil være færdigudviklet op mod sommerferien.
 
Vil du vide mere om Statens Refusion og hvordan du kan tilmelde din institution?
Det er nu muligt for kunder af Statens Lønløsning at tage Statens Refusion i anvendelse. Læs i første omgang mere om Statens Refusion på Økonomistyrelsens hjemmeside, hvor du blandt andet kan finde en generelt introduktion til løsningen og en FAQ. Du kan også finde en tilmeldingsblanket og læse mere om, hvordan du tilmelder dig et webinar, hvor funktionaliteten og arbejdsgangene i Statens Refusion bliver gennemgået.
» Læs mere om Statens Refusion her

Barselsbillede i HR-Løn stilles til rådighed for alle institutioner

Ny funktionalitet i HR-Løn
Barselsbilledet er udviklet som en del af HR-Løn. Med barselsbilledet får du hjælp til at oprette et standardbarselsforløb, der nemt kan tilpasses i forhold til den enkelte medarbejders barselsplan. Som en del af funktionaliteten i Barselsbilledet registreres afgangsårsager og eventuelt hændelser automatisk i lønsystemet. Derudover får du hjælp til at beregne og indberette de løndele, der knytter sig til barselsforløbet. 
Hvem henvender Barselsbilledet sig til?
Barselsbilledet er udviklet til at understøtte de institutioner, der selv foretager barselssagsbehandling. For de kunder, der er tilknyttet et lønfællesskab, som varetager barselssagsbehandling, fx Statens Administration (SAM) vil det ikke være relevant at anvende Barselsbilledet i HR-Løn. Institutioner, der er kunder i SAM, skal fortsætte med deres nuværende arbejdsgange vedrørende barselssagsbehandling.
 
Inden Barselsbilledet eventuelt tages i brug af den enkelte institution, skal det overvejes, om Barselsbilledet kan anvendes direkte i forhold til de nuværende arbejdsgange omkring barselssagsbehandlingen, der er etableret lokalt. Det kan være, at der i de enkelte institutioner er behov for en tilpasning af processer omkring barselssagsbehandling forud for ibrugtagning af Barselsbilledet.

Brugertilfredsundersøgelse 2023

I september 2023 blev den årligt brugertilfredshedsundersøgelse for systemerne i Statens Lønløsning gennemført. Vi vil gerne benytte lejligheden til at kvittere og takke for de mange besvarelser, og herunder fritekstsvar, vi har modtaget. Der vil i begyndelsen af det nye år, komme en samlet udmelding omkring brugertilfredsheden for Økonomistyrelsens systemer. I forlængelse heraf vil der i et Nyhedsbrev fra Løn- og Pensionssystem blive fulgt op på initiativer, der iværksættes konkret i forhold til Statens Lønløsning.

ALLE LÆSERE ØNSKES EN GLÆDELIG JUL OG ET GODT NYTÅR!