Nyt fra Økonomistyrelsen
Økonomistyrelsen - logo
04/12/2024
 

Nyt fra Statens Digitale Indkøb

 

Velkommen til 17 nye institutioner i Statens Digitale Indkøb

Fra den 4. til den 15. november 2024 nåede Økonomistyrelsen en vigtig milepæl, nemlig det officielle startskud på bølgeimplementeringen af Statens Digitale Indkøb. Startskuddet er begyndelsen på en spændende rejse, der vil strække sig gennem hele 2025.

Vi er i Økonomistyrelsen glade for at kunne at byde 17 institutioner under Miljøministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet samt Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet med på rejsen, og vi ser frem til at byde flere institutioner om bord i det kommende år.

Det sker for de 17 institutioner efter den 5. december

De 17 institutioner fra 1. bølgeimplementering vil indtil den 5. december 2024 være i Hypercare under Økonomistyrelsens Implementeringsteam. Herefter overtager Statens Administration og Økonomistyrelsens Kontor for Økonomisystemer ansvaret for henholdsvis 1. og 2. Level Support.

Fra den 5. december skal de 17 institutioner rette alle henvendelser og supportanmodninger til Statens Administrations Serviceportal under emnet ”Økonomi og Regnskab – Statens Digitale Indkøb.”
 
 

Stort tak til pilotinstitutionerne og deres brugbare feedback

En stor tak til vores pilotinstitutioner, som siden foråret 2024 har ydet uvurderlig hjælp i pilotfasen. Jeres feedback har været afgørende for at sikre, at vi står på et stærkere fundament i dag, end vi gjorde i foråret.

Vi arbejder fortsat målrettet på at optimere Statens Digitale Indkøb, men er glade for de betydelige fremskridt, vi allerede er opnået i samarbejde med jer.

» Se planen for bølgeimplementeringen på oes.dk

Vejledninger og guides samlet ét sted i Statens Digitale Indkøb

I Statens Digitale Indkøb har vi samlet alt vejledningsmateriale fra Økonomistyrelsen ét sted.

På fanen ’Vejledninger’ i jeres Dashboard finder I både links til alle miniguides, der er tilgængelige på oes.dk og en række instruktionsvideoer, som Økonomistyrelsen har produceret i forbindelse med implementering af løsningen. I kan både bruge videoerne til introduktion og til at genopfriske viden i jeres organisationer.

Vi opfordrer til, at I orienterer jer i standardvejledningen. I tilgår vejledningen via spørgsmålstegnet, der fremgår på alle sider i Statens Digitale Indkøb.
 

Statens Digitale Indkøb - Release 101

Her er de seneste forbedringer og tilføjelser til Statens Digitale Indkøb, som bygger på den værdifulde feedback, vi løbende modtager fra jer brugere.

Den 3. december blev release 101 lagt i produktion. Med den nye release vil I opleve følgende ændringer:
  • Ændret funktionalitet for ordrereferencer og personreferencer
    Løsningen vil ikke længere sende dokumenter direkte til brugere, hvis deres fulde navn eller e-mail er indsat som ordrereference eller personreference. Funktionen er deaktiveret, da den ikke har skabt værdi for brugerne.

  • Systemgenererede fakturaer bliver vist som standard
    Statens Digitale Indkøb har indtil nu vist det senest vedhæftede bilag, når brugeren åbner en faktura, der er modtaget elektronisk. Fremadrettet vil brugeren altid blive præsenteret for den systemgenerede faktura (style sheet), når man åbner en faktura. Det sikrer, at brugerne altid får vist relevant information først.

  • Ny knap til at videresende dokumenter
    En ny funktion, ”Videresend”, gør det nu muligt enten at bekræfte og videresende eller videresende uden handling til en anden bruger end ens standardgodkender. Ændringen giver øget fleksibilitet, når brugeren håndterer dokumenter og godkendelser, der afviger fra deres standardopsætning.

  • Mulighed for opsplitning af fakturaer baseret på momsprocentsats
    Det er nu muligt at opsplitte fakturaer baseret på fakturalinjernes angivne momsprocentsats. Det giver en mere præcis håndtering af komplekse fakturaer.

  • Håndtering af store vedhæftninger i Statens Digitale Indkøb
    Vedhæftninger, der er uploadet i løsningen, vil ikke længere blive overført til Navision Stat. Ændringen sker, fordi der er identificeret problemer med store vedhæftninger, der forårsager stop i fakturaoverførsler til Navision Stat via Erhvervsstyrelsens E-delivery transportsystem. Vedhæftninger fra originaldokumentet vil fortsat blive overført, ligesom det er blevet gjort fra IndFak.

  • Mulighed for at oprette manuelle fakturaer for ikke-oprettede kreditorer
    Det bliver nu muligt at oprette manuelle fakturaer på kreditorer, der endnu ikke er oprettet i Navision Stat. Funktionen imødekommer særligt behovet i Statens Administration for at kunne masseoprette fakturaer og sende dem til forhåndskontrol, selv hvis kreditoren endnu ikke er oprettet.
» Læs det fulde release på oes.dk

Opfordre kolleger til at tilmelde sig nyhedsbrevet

Nyhedsbrevet for Statens Digitale Indkøb vil fremadrettet være den primære kommunikationskanal for information om Statens Digitale Indkøb.

I må derfor gerne opfordre alle interesserede kolleger til at tilmelde sig nyhedsbrevet.
» Tilmelding til nyhedsbrevet for Statens Digitale Indkøb på oes.dk