Nyt fra Økonomistyrelsen
Økonomistyrelsen - logo

Aktuelle nyheder

 
 

Brugertilfredsheden med Statens HR stiger

I 2024 har Økonomistyrelsen for sjette år i træk gennemført en stor brugertilfredshedsundersøgelse. I alt har ca. 25.000 brugere besvaret undersøgelsen. Brugertilfredshedsundersøgelsen udsendes én gang årligt.
 
Hvad angår Statens HR, viser udviklingen i brugertilfredsheden fra 2023 til 2024 en stigning i den samlede tilfredshed fra 3,2 til 3,5 på en skala fra 1-5, hvor 5 er højest. I 2020 var resultatet 2,2. Statens HR har således løftet sig fra 2,2 til 3,5 på fem år. Målet er, at Statens HR opnår en samlet score på minimum 3,8 i 2025.
 
Brugertilfredshedsundersøgelsen vedrørende Statens HR blev sendt til 449 brugere, hvoraf 132 fuldførte besvarelsen. Det giver en svarprocent på 29,4 %.
 
Tilfredsheden med Statens HR er gået frem på alle punkter. Andelen af brugere, der er tilfredse eller meget tilfredse med systemet generelt, er steget fra 44 % til 60 %. Ligeledes er andelen af brugere, der angiver, at de er tilfredse eller meget tilfredse med systemets brugervenlighed, steget fra 27 % til 41 %. Driftsstabiliteten scorer topkarakter med 4,0 i gennemsnit, hvor 75 % er tilfredse eller meget tilfredse. Supporten scorer flotte 3,8, hvor 75 % også er tilfredse eller meget tilfredse.
 
I undersøgelsen scorer Statens HR stadig lavest på brugervenlighed og løsningens understøttelse af de arbejdsgange, der er mellem HR-afdelingerne og Statens IT. Begge områder ligger på 3,1 i gennemsnit. I kommentarerne uddybes det, at den lave score blandt andet skyldes utilfredshed med skabeloner, et ønske om bedre vejledninger, brudte processer og behovet for forbedrede integrationer. Disse temaer er blevet adresseret og prioriteret i Statens HR’s arbejdsprogram for 2025 og vil også blive drøftet i brugergrupperne for Statens HR.
 
Du kan finde Økonomistyrelsens brugertilfredshedsundersøgelse for 2024 via nedenstående knap. 
» Økonomistyrelsen brugertilfredshedsundersøgelse 2024
 
 

Kurser for brugere af Statens HR

Der udbydes løbende både fysiske og online kurser for brugere af Statens HR. Kurserne er tilpasset brugernes forskellige roller og niveauer.
 
Kurserne i Statens HR sætter dig i stand til at administrere korrekt og udnytte systemernes muligheder fuldt ud. Kurserne er generelle og tager ikke udgangspunkt i institutionsspecifikke problemstillinger.
 
Skræddersyet kursus i Statens HR
Ønsker jeres institution specifik oplæring i Statens HR, tilbyder vi skræddersyede kurser til din institutions behov. Kurserne vil tage udgangspunkt i konkrete problemstillinger, som jeres institution ønsker viden om.
 
Følgende kurser er planlagt i 2025
 
Statens HR for nye brugere
  • 4-5. februar
  • 21-22. maj
  • 29-30 september
Lokaladministrator i Statens HR
  • 10. april
  • 21. oktober
Effektadministrator i Statens HR
  • 7. maj
  • 19. november
Læs mere om vores forskellige kurser og tilmeld dig via nedenstående knap. 
» Læs mere om vores forskellige kurser og tilmeld dig her
 
 

Det er tid til at tjekke Diskrepansrapporten

Næste frist for indrapportering til Statens Lønsystem er onsdag den 22. januar 2025 klokken 14, og det er derfor tid til at gennemgå Diskrepansrapporten for afvigelser mellem Statens Lønsystem og Statens HR.      
 
Afvigelser kan opstå, når der er foretaget ændringer i et af systemerne, som kræver godkendelse i det andet. Det kan for eksempel dreje sig om fremdaterede ændringer til arbejdstid.      
 
Det er institutionens ansvar at følge op på Diskrepansrapporten, som nu ligger tilgængelig på SFTP-sitet.
 
Se en oversigt over kommende lønkørsler her.
» Kørselsplan Løn 2025
 

Drift og support

 

Følg med i driftsstatus

Driftsstatus på Statens HR opdateres løbende med seneste nyt. 
» Se aktuel status
 
 

Få hjælp på hjemmesiden

På vores hjemmeside finder du alle systemvejledninger til Statens HR. Vejledningerne bliver løbende opdateret
» Se vejledninger
 
 

Stil spørgsmål og forslag i Serviceportalen

Udover at melde eventuelle fejl i Serviceportalen kan lokaladministratorer og superbrugere også stille spørgsmål og komme med forslag vedrørende Statens HR i Serviceportalen. Vær gerne så præcis som mulig og vedhæft eventuelt skærmdumps, der visuelt forklarer forslaget eller spørgsmålet. 
 
Husk at overstrege eller fjerne eventuelle personfølsomme data inden indsendelse. Dette gælder også, hvis der er uhensigtsmæssigheder i skabelonernes layout.
» Tilgå Serviceportalen