I 2024 har Økonomistyrelsen for sjette år i træk gennemført en stor brugertilfredshedsundersøgelse. I alt har ca. 25.000 brugere besvaret undersøgelsen. Brugertilfredshedsundersøgelsen udsendes én gang årligt.
Hvad angår Statens HR, viser udviklingen i brugertilfredsheden fra 2023 til 2024 en stigning i den samlede tilfredshed fra 3,2 til 3,5 på en skala fra 1-5, hvor 5 er højest. I 2020 var resultatet 2,2. Statens HR har således løftet sig fra 2,2 til 3,5 på fem år. Målet er, at Statens HR opnår en samlet score på minimum 3,8 i 2025.
Brugertilfredshedsundersøgelsen vedrørende Statens HR blev sendt til 449 brugere, hvoraf 132 fuldførte besvarelsen. Det giver en svarprocent på 29,4 %.
Tilfredsheden med Statens HR er gået frem på alle punkter. Andelen af brugere, der er tilfredse eller meget tilfredse med systemet generelt, er steget fra 44 % til 60 %. Ligeledes er andelen af brugere, der angiver, at de er tilfredse eller meget tilfredse med systemets brugervenlighed, steget fra 27 % til 41 %. Driftsstabiliteten scorer topkarakter med 4,0 i gennemsnit, hvor 75 % er tilfredse eller meget tilfredse. Supporten scorer flotte 3,8, hvor 75 % også er tilfredse eller meget tilfredse.
I undersøgelsen scorer Statens HR stadig lavest på brugervenlighed og løsningens understøttelse af de arbejdsgange, der er mellem HR-afdelingerne og Statens IT. Begge områder ligger på 3,1 i gennemsnit. I kommentarerne uddybes det, at den lave score blandt andet skyldes utilfredshed med skabeloner, et ønske om bedre vejledninger, brudte processer og behovet for forbedrede integrationer. Disse temaer er blevet adresseret og prioriteret i Statens HR’s arbejdsprogram for 2025 og vil også blive drøftet i brugergrupperne for Statens HR.
Du kan finde Økonomistyrelsens brugertilfredshedsundersøgelse for 2024 via nedenstående knap. |