Statens HR bliver opdateret onsdag den 25. juni fra kl. 16.00 til 19.00. I dette tidsrum må løsningen ikke benyttes. Der afholdes et gå-hjem-møde om opdateringen den 27. juni, hvor de driftsansvarlige som sædvanlig inviteres.
Relevante ændringer til løsningen gennemgås nedenfor og mere detaljeret i releasenotes i forbindelse med releasedagen.
Genansættelser fra Statens Rekrutteringsløsning
Integrationen mellem Statens Rekrutteringsløsning og Statens HR kan nu også korrekt håndtere tilfælde, hvor den rekrutterede kandidat tidligere har været ansat i institutionen. I sådanne tilfælde vil systemet genkende personen og aktivere den gamle personprofil, hvor eventuelle nye data fra Statens Rekrutteringsløsning vil overskrive de tidligere værdier.
Overgang til moderniseret brugergrænseflade
I løbet af det kommende år implementeres nye skærmbilleder i Statens HR, der giver et løft til brugergrænsefladen. Det nye design fra Oracle kaldes "Redwood" og medfører et nyt udseende på skærmbillederne samt mindre funktionalitetsændringer. Ved opdateringen i juni vil det nye design kunne ses på skærmbillederne til håndtering af afdelinger, lokationer og stillinger, som benyttes af brugere med lokaladministratorrettigheder. På sigt vil den nye brugergrænseflade blive implementeret på alle sider i løsningen.
Automatisk oprettelse af serviceanmodning ved genansættelse
Når en medarbejder ansættes i Statens HR, oprettes der automatisk en serviceanmodning, når ansættelsen godkendes – forudsat at institutionen er kunde hos Statens Administration. Hidtil har der dog været en kendt udfordring: serviceanmodningen blev ikke automatisk oprettet ved genansættelser, hvilket betød, at HR manuelt måtte oprette den. Denne udfordring er nu løst, og serviceanmodninger oprettes fremover også automatisk ved genansættelser.
Nye drop-downs ved udtræk af ansættelsesbreve
Vi arbejder løbende på at forbedre udtrækningen af ansættelsesbreve, så de i videst muligt omfang er færdige fra starten og reducerer behovet for manuel rettelse af gule markeringer efter eksport. Med den kommende opdatering introduceres nye drop-down-menuer, hvor brugeren kan vælge mellem foruddefinerede muligheder, som erstatter flere af de gule markeringer. Vi fortsætter arbejdet med at forbedre disse drop-downs, så udtrækket af ansættelsesbreve bliver så nemt som muligt. Vi samarbejder desuden med Medarbejder- og Kompetencestyrelsen om forenkling af visse afsnit.
Rapporter i dashboards og en ny rapport Som annonceret og præsenteret på gå-hjem-mødet den 9. maj 2025, flyttes alle rapporter ind i et dashboard. Hvert ikon under fanen Rapporter er nu et dashboard. Når man klikker på ikonet, åbnes dashboardet, og rapporterne vises øverst med blå skrift. Af tekniske årsager vil de nye dashboards først være tilgængelige dagen efter release, dvs. den 26. juni 2025.
Derudover introduceres en ny rapport, Ansættelseshistorik, som findes under dashboardet Medarbejderdata. Rapporten viser ansættelseshistorikken for en valgt medarbejder og er opbygget ud fra de informationer, man i dag finder under ansættelseshistorik i Statens HR. I den nye rapport kan man se alle oplysningerne samlet, uden at skulle åbne hver enkelt periode.
Se mere her
Se mere information i releasenotes og i oversigten over rapporter. |