Nyt fra Økonomistyrelsen
Økonomistyrelsen - logo

Aktuelle nyheder

 
 

Opdatering af Statens HR i juni

Statens HR bliver opdateret onsdag den 25. juni fra kl. 16.00 til 19.00. I dette tidsrum må løsningen ikke benyttes. Der afholdes et gå-hjem-møde om opdateringen den 27. juni, hvor de driftsansvarlige som sædvanlig inviteres.
 
Relevante ændringer til løsningen gennemgås nedenfor og mere detaljeret i releasenotes i forbindelse med releasedagen.
 
Genansættelser fra Statens Rekrutteringsløsning
Integrationen mellem Statens Rekrutteringsløsning og Statens HR kan nu også korrekt håndtere tilfælde, hvor den rekrutterede kandidat tidligere har været ansat i institutionen. I sådanne tilfælde vil systemet genkende personen og aktivere den gamle personprofil, hvor eventuelle nye data fra Statens Rekrutteringsløsning vil overskrive de tidligere værdier.
 
Overgang til moderniseret brugergrænseflade
I løbet af det kommende år implementeres nye skærmbilleder i Statens HR, der giver et løft til brugergrænsefladen. Det nye design fra Oracle kaldes "Redwood" og medfører et nyt udseende på skærmbillederne samt mindre funktionalitetsændringer. Ved opdateringen i juni vil det nye design kunne ses på skærmbillederne til håndtering af afdelinger, lokationer og stillinger, som benyttes af brugere med lokaladministratorrettigheder. På sigt vil den nye brugergrænseflade blive implementeret på alle sider i løsningen.
 
Automatisk oprettelse af serviceanmodning ved genansættelse
Når en medarbejder ansættes i Statens HR, oprettes der automatisk en serviceanmodning, når ansættelsen godkendes – forudsat at institutionen er kunde hos Statens Administration. Hidtil har der dog været en kendt udfordring: serviceanmodningen blev ikke automatisk oprettet ved genansættelser, hvilket betød, at HR manuelt måtte oprette den. Denne udfordring er nu løst, og serviceanmodninger oprettes fremover også automatisk ved genansættelser.
 
Nye drop-downs ved udtræk af ansættelsesbreve
Vi arbejder løbende på at forbedre udtrækningen af ansættelsesbreve, så de i videst muligt omfang er færdige fra starten og reducerer behovet for manuel rettelse af gule markeringer efter eksport. Med den kommende opdatering introduceres nye drop-down-menuer, hvor brugeren kan vælge mellem foruddefinerede muligheder, som erstatter flere af de gule markeringer. Vi fortsætter arbejdet med at forbedre disse drop-downs, så udtrækket af ansættelsesbreve bliver så nemt som muligt. Vi samarbejder desuden med Medarbejder- og Kompetencestyrelsen om forenkling af visse afsnit.
 
Rapporter i dashboards og en ny rapport Som annonceret og præsenteret på gå-hjem-mødet den 9. maj 2025, flyttes alle rapporter ind i et dashboard. Hvert ikon under fanen Rapporter er nu et dashboard. Når man klikker på ikonet, åbnes dashboardet, og rapporterne vises øverst med blå skrift. Af tekniske årsager vil de nye dashboards først være tilgængelige dagen efter release, dvs. den 26. juni 2025.
 
Derudover introduceres en ny rapport, Ansættelseshistorik, som findes under dashboardet Medarbejderdata. Rapporten viser ansættelseshistorikken for en valgt medarbejder og er opbygget ud fra de informationer, man i dag finder under ansættelseshistorik i Statens HR. I den nye rapport kan man se alle oplysningerne samlet, uden at skulle åbne hver enkelt periode.
 
Se mere her
Se mere information i releasenotes og i oversigten over rapporter.
» Se release notes for Statens HR
 
 

Vil du være med i pilotprojekter om selvbetjening i Statens HR?

Efter sommerferien igangsætter vi en række pilotprojekter med fokus på introduktion af selvbetjeningsfunktioner i Statens HR. Målet er at gøre HR-processer mere effektive og intuitive for både HR-medarbejdere og ledere.
 
Vi søger derfor institutioner, der har lyst til at deltage i afprøvningen og være med til at forme den fremtidige brugeroplevelse i Statens HR. Deltagerne vil få mulighed for at få tidlig adgang til funktionerne, bidrage med feedback og være med til at sikre, at løsningen passer til praksis i hverdagen.
 
Vil din institution være med?
Send en kort tilkendegivelse til statenshr@oes.dk senest den 15 august 2025.
 
Vi glæder os til at høre fra jer!
 
 

Kurser for brugere af Statens HR

Der udbydes løbende både fysiske og online kurser for brugere af Statens HR. Kurserne er tilpasset brugernes forskellige roller og niveauer.
 
Kurserne i Statens HR sætter dig i stand til at administrere korrekt og udnytte systemernes muligheder fuldt ud. Kurserne er generelle og tager ikke udgangspunkt i institutionsspecifikke problemstillinger.
 
Skræddersyet kursus i Statens HR
Ønsker jeres institution specifik oplæring i Statens HR, tilbyder vi skræddersyede kurser til din institutions behov. Kurserne vil tage udgangspunkt i konkrete problemstillinger, som jeres institution ønsker viden om.
 
Følgende kurser er planlagt i 2025
 
Statens HR for nye brugere
  • 29-30 september
Lokaladministrator i Statens HR
  • 21. oktober
Effektadministrator i Statens HR
  • 19. november
Læs mere om vores forskellige kurser og tilmeld dig via nedenstående knap. 
» Læs mere om vores forskellige kurser og tilmeld dig her
 
 

Det er tid til at tjekke Diskrepansrapporten

Næste frist for indrapportering til Statens Lønsystem er tirsdag den 8. juli 2025, klokken 16 og det er derfor tid til at gennemgå Diskrepansrapporten for afvigelser mellem Statens Lønsystem og Statens HR.      
 
Afvigelser kan opstå, når der er foretaget ændringer i et af systemerne, som kræver godkendelse i det andet. Det kan for eksempel dreje sig om fremdaterede ændringer til arbejdstid.      
 
Det er institutionens ansvar at følge op på Diskrepansrapporten, som nu ligger tilgængelig på SFTP-sitet.
 
Se en oversigt over kommende lønkørsler her.
» Kørselsplan Løn 2025
 

Drift og support

 

Følg med i driftsstatus

Driftsstatus på Statens HR opdateres løbende med seneste nyt. 
» Se aktuel status
 
 

Få hjælp på hjemmesiden

På vores hjemmeside finder du alle systemvejledninger til Statens HR. Vejledningerne bliver løbende opdateret
» Se vejledninger
 
 

Stil spørgsmål og forslag i Serviceportalen

Udover at melde eventuelle fejl i Serviceportalen kan lokaladministratorer og superbrugere også stille spørgsmål og komme med forslag vedrørende Statens HR i Serviceportalen. Vær gerne så præcis som mulig og vedhæft eventuelt skærmdumps, der visuelt forklarer forslaget eller spørgsmålet. 
 
Husk at overstrege eller fjerne eventuelle personfølsomme data inden indsendelse. Dette gælder også, hvis der er uhensigtsmæssigheder i skabelonernes layout.
» Tilgå Serviceportalen