Nyt fra Økonomistyrelsen
Økonomistyrelsen - logo

Aktuelle nyheder

 

Opdateringer og forbedringer af rapporter

Hen over sommeren har vi arbejdet intensivt med at udvikle og forbedre rapporterne i Statens HR. Vi kan nu præsentere tre vigtige nyheder: 
 
1. Nyt FTE-rapportikon 
Under fanen Rapporter finder I nu et nyt ikon kaldet FTE-rapporter. Dette dashboard indeholder flere rapporter, der viser antallet af FTE og antallet af medarbejdere pr. dags dato.
 
FTE står for Full-Time Equivalent og repræsenterer fuldtidsansatte. Det beregnes ud fra medarbejderens timetal, hvor en medarbejder ansat 37 timer om ugen har en FTE på 1, mens en ansat på 30 timer har en FTE på 0,81 (30/37). De nye FTE-rapporter giver et aktuelt overblik over antal FTE og antal medarbejdere pr. institution og pr. afdeling – et værktøj, der kan hjælpe institutionerne til et bedre overblik over medarbejderstaben. 
 
2. Abonnement på rapporter 
Der er nu mulighed for at abonnere på specifikke rapporter og få dem tilsendt direkte til e-mail. Når man abonnerer på en af de eksisterende rapporter, sendes den automatisk til en defineret modtager med en fastsat frekvens. 
 
3. Forbedrede rapporter 
Rapporten Fremtidige ansættelser er udviklet helt forfra med en ny datamodel, hvilket muliggør inddragelse af flere data. Ud over den kommende medarbejders navn kan man nu også se afdeling, startdato, initialer, b-nummer, e-mail, lokationsadresse og leder. Vi håber, at de udvidede informationer vil være en hjælp i jeres daglige arbejde. 
 
Derudover er følgende rapporter tilrettet: 
  • Medarbejderoversigt (fuldt udtræk): En ny kolonne "Oprindelig startdato inkl. ressortoverførte" er blevet tilføjet ved siden af "Startdato for arbejdsrelationen". Denne kolonne kombinerer oplysninger om arbejdsrelationens startdato og den oprindelige ansættelsesdato, hvilket sikrer, at medarbejderens startdato er korrekt uanset ressortoverførsel. 
  • Fratrædelser: Kolonnen "Alternativ stillingsbetegnelse" er nu inkluderet. 
  • Ansættelser (i en given periode): Kolonnen "Alternativ stillingsbetegnelse" er tilføjet. 
De opdaterede rapporter og det nye FTE-rapportikon er allerede tilgængelige. Vi vil desuden præsentere de nye FTE-rapporter og demonstrere opsætningen af et abonnement, der sender rapporter automatisk, på et snarligt kommende gå-hjem-møde.  
 
 

Diskrepansrapporten overgår til ny sFTP-server hos Statens IT

Statens IT skifter i september til en ny sFTP-server, som anvendes til at tilgå diskrepansrapporterne. I forbindelse med overgangen vil alle aktive brugere blive flyttet til den nye server.
 
Den enkelte bruger modtager en mail, når adgangen er oprettet på den nye platform. Mailen vil indeholde login-oplysninger til den nye server.
 
Bemærk, at brugere, som ikke har været logget ind på den nuværende sFTP-server i længere tid, ikke automatisk overføres. Hvis der alligevel er behov for adgang, kan disse brugere oprettes ved at indsende en bestilling via serviceportalen.
 
Til orientering arbejder vi på at udvikle et alternativ til diskrepansrapporten. Det nye format vil være en Afstemningsrapport, som kommer til at ligge som en standardrapport i LDV. Afstemningsrapporten er p.t. i pilotfasen, og vi vil komme med yderligere information, når den er klar til at blive anvendt.
 
 

Lukning af fraværstyper

I Statens HR har vi den seneste tid arbejdet med at forbedre fraværsmodulet. Som led i dette arbejde bliver fraværstyperne opdateret, så de bliver lettere at navigere i.
 
I den forbindelse vil nogle fraværstyper blive lukket ned, enten fordi de ikke længere anvendes, eller fordi de kan håndteres gennem andre eksisterende fraværstyper.
 
Der må fremadrettet ikke foretages registreringer på de fraværstyper, der lukkes. Vi har orienteret alle driftsansvarlige for Statens HR om, hvilke fraværstyper det drejer sig om. Institutioner, der aktuelt har aktive eller fremtidige registreringer på de berørte fraværstyper, er blevet kontaktet direkte.
 
I samme opdatering vil enkelte fraværstyper ændre navn, og en ny fraværstype vil blive tilføjet. Vi giver nærmere information i forbindelse med den kommende release, som frigives den 17. september.
 
 

Kurser for brugere af Statens HR

Der udbydes løbende både fysiske og online kurser for brugere af Statens HR. Kurserne er tilpasset brugernes forskellige roller og niveauer.
 
Kurserne i Statens HR sætter dig i stand til at administrere korrekt og udnytte systemernes muligheder fuldt ud. Kurserne er generelle og tager ikke udgangspunkt i institutionsspecifikke problemstillinger.
 
Skræddersyet kursus i Statens HR
Ønsker jeres institution specifik oplæring i Statens HR, tilbyder vi skræddersyede kurser til din institutions behov. Kurserne vil tage udgangspunkt i konkrete problemstillinger, som jeres institution ønsker viden om.
 
Følgende kurser er planlagt i 2025
 
Statens HR for nye brugere
  • 29-30 september
Lokaladministrator i Statens HR
  • 21. oktober
Effektadministrator i Statens HR
  • 19. november
Læs mere om vores forskellige kurser og tilmeld dig via nedenstående knap. 
» Læs mere om vores forskellige kurser og tilmeld dig her
 

Drift og support

 

Følg med i driftsstatus

Driftsstatus på Statens HR opdateres løbende med seneste nyt. 
» Se aktuel status
 
 

Få hjælp på hjemmesiden

På vores hjemmeside finder du alle systemvejledninger til Statens HR. Vejledningerne bliver løbende opdateret
» Se vejledninger
 
 

Stil spørgsmål og forslag i Serviceportalen

Udover at melde eventuelle fejl i Serviceportalen kan lokaladministratorer og superbrugere også stille spørgsmål og komme med forslag vedrørende Statens HR i Serviceportalen. Vær gerne så præcis som mulig og vedhæft eventuelt skærmdumps, der visuelt forklarer forslaget eller spørgsmålet. 
 
Husk at overstrege eller fjerne eventuelle personfølsomme data inden indsendelse. Dette gælder også, hvis der er uhensigtsmæssigheder i skabelonernes layout.
» Tilgå Serviceportalen